مدیریت ، بسیار فراتر از آن چیزی است که کارکنان در مورد آن فکر می کنند. یک مدیر بایستی مجموعه مهارتهایی جدای از مهارتهای فنی خود داشته باشد که بتواند محیط کاری مناسب برای کارمندان سازمان ایجاد و بهره وری آنان را بالا ببرد. همچنین یک مدیر باید بتواند سطح عملکردی و کیفیتی سازمان را به بالاترین سطح خود ببرد.
مدیر مالی ، مدیر فروش ، مدیر فنی ، مدیر تولید ، مدیر بازرگانی ، مدیر تدارکات ، مدیر عامل و مدیر کارخانه و …
عناوین فوق یک کلمه ” مدیر ” دارند و یک بخش فنی و تخصصی .
صحبت اینجاست که برای کلمه ” مدیر ” در این پست ها سازمانی و فردی که تصدی این پست را دارد چه مهارتهایی باید وجو داشته باشد؟ ایا داشتن تخصص فنی در ان پست سازمانی کافی است؟ آیا تا کنون به این موضوع توجه داشته ایم که فردی که در پست مدیریت می نشیند در ابتدا باید مهارتهای مدیریتی را داشته باشد سپس مهارتهای فنی را؟
متاسفانه در سازمانها خیلی به داشتن مهارت های مدیریتی برای تصودی پست های سازمانی وجه نمی شود و صرف اینکه فردی متخصص و کارشناس خوبی باشد می تواند در پست های مدیریتی مشغول بکار شود. آموزشهایی هم در زمینه مدیریت به این افراد داده نمی شود.
جدای از مهارتهای فنی مهارتهای مورد نیاز مدیران را میتوان به سه دسته زیر طبقهبندی کرد. این سه دسته از مهارتها ، خود مجموعه ای از مهارت های مدیریتی است که برای موفقیت در مدیریت ضروری و حیاتی هستند.
این مجموعه مهارتها به شما انرژی بالایی داده و با ایجاد حسی بهتر نسبت به خود، انگیزه و اعتمادبهنفستان را بالا می برد. و می توانید به طور موثری در کارتان عمل کنید. داشتن یک سری از مهارت های فردی مدیریت می تواند از ضروریات مدیریت باشد. مدیر یک الگوی مهم برای کارمندان است و اگر مدیر نتواند یک سری از مهارتهای فردی را در خود تقویت کند نمی تواند انتظار داشته باشد کارمندان آن مهارت ها را کسب کنند. مدیران بسیاری به این موضوع توجهی ندارند. و از این نمی توانند مهارتهایی که برای انجام دقیق وظایف و نقش ها برای کارمندان ضروری است را در آنان نهادینه کنند.
این دسته از مهارتها توانایی درک و تشخیص کارکردهای گوناگون سازمان و آگاهی از روابط و شناخت اجزا و عناصر مهم در موقعیتهای مختلف را برای شما به دنبال دارد. به عبارت دیگر، توانایی درک و تشخیص اینکه کارکردهای گوناگون سازمان به یکدیگر وابسته بوده و تغییر در هر یک از بخشها، بخشهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
آگاهی از این روابط و شناخت اجزا و عناصر مهم در موقعیتهای مختلف، مدیر را قادر میسازد که به طریقی تصمیمگیری یا اقدام کند که موجبات اثربخشی سازمان و رضایت کارکنان آن را فراهم نماید.
این دسته از مهارتها به شما توانایی و قدرت تشخیص در زمینه ایجاد محیط تفاهم و همکاری ، شناسایی فعالیت مؤثر به عنوان عضو گروه و درک انگیزههای افراد و تأثیرگذاری بر رفتار آنان را می بخشد.
داشتن مهارت های انسانی مستم این است که شخص بیشتر از هر چیز خود را بشناسد. به نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشد. عقاید و افکارش روشن باشند. اعتماد به نفس داشته باشد. به دیگران اعتماد کند. به عقاید، ارزشها و احساسات دیگران احترام بگذارد. آنان را درک کند. از تأثیر گفتار و کردار خویش بر دیگران آگاه باشد و بتواند محیط امن و قابل قبولی برای جلب همکاری دیگران فراهم سازد.
کنش و واکنش متقابل مدیر با کارکنان زیر مجموعه اش ، حساسیت او نسبت به انگیزه ی کارمندان و انتظارات و رفتارهای آنان کمک میکنند تا مدیر به مرور بتواند علل و عوامل شکل دهنده رفتار کارکنان را درک کرده و راه و رسم کار کردن با دیگران و اثرگذاری بر رفتار آنان را بیاموزد.
این مهارتها مدیر را قادر میسازد که به طریقی تصمیم گیری یا اقدام کند که موجبات اثربخشی سازمان و رضایت کارکنان آن را فراهم نماید.
مهارت های مدیریتی فوق برای هر نوع مدیریتی ضرورری و از اامات یک مدیریت موفق و مؤثر است. و خبر خوب اینکه این مهارتها ذاتی نبوده و قابل یادگیری و پرورش هستند.
برای ارتقاء این مجموعه مهارت های مدیریتی ، توصیه میکنیم در دوره مهارتهای حرفه ای مدیریت شرکت کنید.
در این دوره ۲۳ قانون و قاعده مدیریت در ایران ارائه می شود که به تنهایی می توانند از شما مدیری برجسته بسازند.
درباره این سایت